Ikke medlem? Tilmelding
Indtast din e-mail og vi sender dig en engangskode, som du kan bruge til at logge ind med. Når du er logget ind kan du ændre dit password.
Bemærk: Engangskoden er kun gældende i 15 min.
Indtast den modtaget engangskode. Når du er logget ind kan du ændre din adgangskode.
den 21. juli 2022 // Udgivet af Martin Norborg
FRIHEDEN PÅ TO HJUL
Disciplinen bikepacking bliver mere og mere populært, ikke kun i udlandet, men så sandelig også under de danske himmelstrøg. Muligheden for at pakke sin cykel med et minimum af udstyr og tilbagelægge store afstande på kort tid, sammenlignet med en vandretur, er tiltalende, især i en tætpakket uge med arbejde og andre forpligtelser.
Idéen med at montere tasker på sin cykel for at komme væk fra alfavej, er ikke et nyt koncept. Det blev allerede praktiseret i slutningen af 1800-tallet, hvor den to-hjulede cykel som vi kender den i dag, for alvor havde sin sejrsgang verden over. Moderniseringen af cyklen gjorde det muligt, at begive sig ud på længerevarende eventyr end hvad man hidtil havde været vant til. Det er dog først i nyere tid at disciplinen har fået prædikatet bikepacking i kraft af, at det blevet mere udbredt.
En af årsagerne til den stigende popularitet, i hvert fald for mit vedkommende, skal findes i det tætte møde med naturen. I stedet for at haste afsted fra A til B når du begiver dig ud på din rejse, som tilfældet er med mange motoriserede køretøjer, så formår jeg rent faktisk at opleve naturen og tage dens lyde og lugte ind undervejs.
Når tiden er knap, så finder jeg større glæde ved at smide et par tasker på min cykel og køre afsted, da jeg kan tilbagelægge større afstande, end hvis jeg skal bruge tid på at komme ud til en sti for at vandre.
Modsat bikeTouring, hvor man monterer de lidt tungere tasker kaldet ’Panniers’, på siden af forhjulet og baghjulet, så adskiller bikepacking sig ved, at man udnytter geometrien på sin cykels ramme til at montere taskerne. Taskerne monteres typisk bagved sadlen, i rammens trekant og foran styret. Taskerne er lettere end de klassiske Panniers, som er konstrueret til at blive lastet tungere end modparten. Grundlæggende er udgangspunktet dog præcis det samme; du monterer tasker på din cykel og begiver dig afsted.
Når taskerne er lette, går man ikke på kompromis med cyklens styreegenskaber, hvilket især kommer til sin ret på ujævnt terræn. Taskernes placering giver også mindre vindmodstand end de klassiske Panniers, der sidder på siden af hjulene.
Klassisk biketouring setup med panniers for og bag
Letvægts bikepacking setup
Når du begiver dig ud på dit første cykeleventyr, så dukker der især ét spørgsmål op; Hvilket udstyr skal jeg tage med? Det korte svar er: Det afhænger af turen du skal på, hvilket jeg har erfaret igennem årene.
Hvis dit fokus er på at komme hurtigt ud over stepperne og opleve en masse på kort tid, så vil et let setup være at foretrække. Jeg tager ofte på tur blot med sovepose, liggeunderlag og en tarp eller bivuak, da jeg foretrækker simpliciteten i at have mindre udstyr med.
Omvendt hvis du ikke har ”travlt”, så kan du fylde taskerne med lidt ekstra mad og snacks, et telt i stedet for en tarp og andre ”luksusgenstande”.
Det er helt i orden at bruge en rygsæk til dine ting og hvis du har panniers, så brug dem. Men efter nogle få ture vil du kunne se værdien i at bruge de lette og mere strømlinede bikepacking tasker, specielt hvis du kører på smalle stier, hvor buskads kan være en forhindring.
TASKER TIL SADLEN
Hvis du kun har mulighed for én taske, så køb en saddeltaske. Den er det oplagte sted til at opbevare udstyr der vejer lidt, men fylder meget, såsom en dunjakke og en sovepose. Det er typisk der jeg opbevarer alt det jeg ikke skal bruge i løbet af dagen.
En smule svej kan dog ikke undgås, men du kan minimere det ved at pakke de tungeste ting tæt ved saddelpinden.
Til trods for bikepacking taskernes fornuftige rummelighed, så er det begrænset hvor meget vægt du kan putte i før det kompromitterer cyklens køreegenskaber. Derfor bruger jeg en dunsovepose, der kan komprimeres mere end en fiberpose, samt et oppusteligt liggeunderlag, der fylder og vejer mindre end et selvoppusteligt.
KØB SADDELTASKER HER
TASKER TIL STYRET En styrtaske er et godt sted at opbevare tøj eller cylinderformede ting, som fx et telt.
Der findes to typer af styrtasker til bikepacking:
Hvis du har en racercykel med drop bar, skal du tage højde for den begrænsede plads sammenlignet med en city- eller mountainbike. Den giver dog en anden grad af fleksibilitet ved styret, så du kan montere tasker og andet udstyr der har mere bredde. Ofte har jeg blot en mindre taske på 3-4 liter monteret.
KØB STYRTASKER HER
Ortlieb
Vaude
Helsport
En rammetaske er designet til at passe i trekanten mellem overrøret, saddelrøret og skrårøret.
Rammetasken er et godt sted at placere tunge ting såsom værktøj, der kan blive nødvendigt hvis uheldet er ude eller du blot skal lave justeringer på din cykel.En fællesnævner for rammetaskerne er, at de er mere smalle i udseendet. Dette skyldes, at taskerne skal flugte med selve stellet.
Hvis din grejbank allerede er fyldt op, så har du sikkert en egnet sovepose, liggeunderlag og et telt. Som udgangspunkt kan du med fordel gå efter de lettere produkter, så det både fylder og vejer mindre i din oppakning.
Det er altid lækkert med nyt grej, men hvis du allerede har noget sportstøj liggende i kunstfiber eller merinould, kan du med fordel bruge det. Beklædning der bliver brugt til andre aktiviteter, såsom vandring kan sagtens bruges til at cykle i.
Hvis jeg er afsted på en tur hen over en varm sommer, så bruger jeg ofte tynde korte og langærmede sportstrøjer i kunstfiber, som tørrer hurtigt og derfor minimerer nedkøling under pauser.
Ofte er varianter der indeholder merinould, fx fra Aclima og Smartwool en rigtigt god ide, da det er længere tid om at optage svedlugte end de syntetiske varianter.
Et par cykelbukser, lange eller korte med eller uden sele og en specialfremstillet pude, er et must for maksimal komfort når der bruges mange timer i sadlen. Hvis du ikke bryder dig om det tætsiddende udseende, så kan du altid tage et shorts udover, der helst skal være strækbare ligesom cykelshortsene.
Der findes groft sagt to tilgange til pedaler til bikepacking og cykling generelt; klik-pedaler og flade pedaler, hvor sidstnævnte er dem som de fleste er vant til at bruge.
Hvis du enten føler dig usikker ved at køre med dine sko fastlåst til pedalerne eller ofte står af og på cyklen, så er flade pedaler at foretrække. De kommer i mange forskellige afskygninger, nogle med en større platform og flere ”pigge” end andre, hvilket giver mere greb, en god ting hvis du kører i ujævnt terræn.
Idéen med at montere tasker på sin cykel for at komme væk fra alfavej, er ikke et nyt koncept. Det blev allerede praktiseret i slutningen af 1800-tallet, hvor den to-hjulede cykel, som vi kender den i dag, for alvor havde sin sejrsgang verden over. Moderniseringen af cyklen gjorde det muligt at begive sig ud på længerevarende eventyr, end hvad man hidtil havde været vant til. Det er dog først i nyere tid at disciplinen har fået prædikatet bikepacking i kraft af, at det blevet mere udbredt.
Modsat bikeTouring, hvor man monterer de lidt tungere tasker, kaldet ’Panniers’, på siden af forhjulet og baghjulet, så adskiller bikepacking sig ved, at man udnytter geometrien på sin cykels ramme til at montere taskerne. Taskerne monteres typisk bagved sadlen, i rammens trekant og foran styret. Taskerne er lettere end de klassiske Panniers, som er konstrueret til at blive lastet tungere end modparten. Grundlæggende er udgangspunktet dog præcis det samme; du monterer tasker på din cykel og begiver dig afsted.
En styrtaske er et godt sted at opbevare tøj eller cylinderformede ting, som fx et telt.
Hvis du har en racercykel med drop bar, så skal du tage højde for den begrænsede plads sammenlignet med en city- eller mountainbike derimod, giver en anden grad af fleksibilitet ved styret, så du kan montere tasker og andet udstyr der har mere bredde. Ofte har jeg blot en mindre taske på 3-4 liter monteret.
Rammetasken er et godt sted at placere tunge ting såsom værktøj, der kan blive nødvendigt hvis uheldet er ude eller du blot skal lave justeringer på din cykel.
En fællesnævner for rammetaskerne er, at de er mere smalle i udseendet. Dette skyldes, at taskerne skal flugte med selve stellet.
Det er altid lækkert med nyt grej, men hvis du allerede har noget sportstøj liggende i kunstfiber eller merinould, så kan du med fordel bruge det. Beklædning der bliver brugt til andre aktiviteter, såsom vandring kan sagtens bruges til at cykle i.
Et par cykelbukser, lange eller korte med eller uden sele og en specialfremstillet pude, er et must for maksimal komfort når der bruges mange timer i sadlen. Hvis du ikke bryder dig om det tætsiddende udseende, så kan du altid tage et shorts udover, som helst skal være strækbare ligesom cykelshortsene.
Prismatch
Hurtig levering
Udvidet returret
e-mærket