Ikke medlem? Tilmelding
Indtast din e-mail og vi sender dig en engangskode, som du kan bruge til at logge ind med. Når du er logget ind kan du ændre dit password.
Bemærk: Engangskoden er kun gældende i 15 min.
Indtast den modtaget engangskode. Når du er logget ind kan du ændre din adgangskode.
CLICK & COLLECT HELT FREM TIL 23. DECEMBER - BESTIL SENEST KL. 14.00.
Thor Neo Small Dunsovepose
If you are looking for a philosophy in Valandré, you came to the wrong place. Valandré has no philosophy at all, and producing technical sleeping bags for high altitude expeditions is not a little dream world, where the designers float around in an idle dreaming.We have the responsibility to develop and produce a reliable product where a compromise is not an option.- ValandréDe fleste af de, der virkelig nørder dunsoveposer - og det er vi faktisk nogle, der gør - er før eller siden stødt på franske Valandré. Men selvom Valandré har sit hovedsæde i det sydligste Frankrig, er det faktisk danskejet. Og det har det været siden 1980, hvor Niels-Henrik Friisbøl stiftede virksomheden. Og vi tror ikke, at vi tager munden for fuld, hvis vi hævder, at der ikke findes en person i hele verden, som véd mere om dunkvaliteter, materialer og ikke mindst konstruktionen af markedets mest tekniske og gennemførte dunsoveposer til det mest ekstreme brug! Og i Friluftslageret er vi specialister, som med jævne mellemrum sender vore kunder til klodens højeste tinder, hvor man skal kunne stole 100% på sit udstyr, så derfor har vi valgt at fuldende vores i forvejen meget brede og nøje sammensatte sortiment af dunsoveposer med de to mest ekstreme soveposer fra Valandré, nemlig Odin Neo og så denne Thor Neo, som af opbygning er to helt identiske soveposer. Eneste forskel er dunmængden, der gør Thor Neo til den varmeste af de to ekstremposer. Jf. EN 13537-standarden har Odin Neo en nedre komfortgrænse på -30˚C, medens denne Thor Neo - med et dunfyld mellem 1.134 og 1.304 gram (afhængigt af soveposens længde) - har en nedre komfortgrænse på -40˚C.Så gennemførte og detaljerige soveposer kræver en længere fortælling, så fyld blot kaffekruset godt op, hvis du ønsker at blive klogere på disse vidundere. For fortællingen fra Niels-Henrik Friisbøl er lang - meget lang - men disse specialprodukter fortjener også, at der bliver gået i dybden med hver en detalje, så det kræver lidt koncentration og en hvis forestillingsevne, når det skal forklares skriftligt. Så med god hjælp fra udvikleren selv, vil tekstforfatteren i det følgende ydmygst prøve at genfortælle ideerne bag disse fremragende soveposer. Både Thor Neo og Odin Neo er egentlig blot mere fyldige udgaver af en model, der hedder Shocking Blue, som Niels-Henrik Friisbøl udviklede for efterhånden mange år siden. Thor Neo og Odin Neo er udviklet til brug under meget kolde forhold, så derfor er dunmængden øget, ligesom kammerhøjden i de respektive dunkamre naturligvis er tilpasset fyldmængden.Friisbøl sammenligner den yderst komplekse fremstilling af Valandrés dunsoveposer med at bygge en båd i forskellige længder og bredder, da alle soveposens komponenter er formet og buet anatomisk i alle tre dimensioner. Soveposerne er bygget op omkring en cylindrisk konstruktion, hvor det helt unikke Tubular Differential Cut vitterligt udgøres af en mindre inderpose, som er placeret i en større yderpose med større diameter og mere længde. Og for at samle de to poser med forskellige diametre på den helt rigtige måde, så udviklede Friisbøl nogle anatomiske kammervægge (populært kaldet baffles) med variabel højde, og disse baffles med variabel højde er et princip, man også ser ved konstruktionen af fx en flyvinge. En flyvinge har som bekendt både en overside og en underside, som er samlet med nogle vertikale og formskårede paneler, der definerer vingens form. Og kammervæggene i Valandrés soveposer følger faktisk helt samme princip, for de tvinger soveposen til at tage den form, som er defineret af formen på de respektive kammervægge. For at illustrere dette, kan man fx forestille sig en varmluftsballon, som før den bliver blæst op bare ligger fladt og todimensionelt på jorden, men når den bliver blæst op med varm luft, så tager ballonen den tredimensionelle form, som er defineret af skæringerne i ballonstoffet.Og lidt på samme måde er det med soveposerne fra Valandré, får når soveposen bliver brugt og bliver varmet op af kroppen, så kan det næsten føles som om, at den svæver over kroppen. I den brede kropsdel falder midterdelen af soveposen en smule ned og skaber en vis kropskontakt, men dér, hvor soveposens cylinderform snævrer ind mod benenden, så er der ingen direkte kontakt. Og dette gør sig også gældende og kommer især til udtryk i den særligt udformede fodende!Selve konstruktionen af soveposen er lidt som at samle et tredimensionelt puslespil, for inderposen udgøres af hele 28 stykker stof og yderposen af 21 stykker, som skal samles af hele 31 anatomisk formede kammervægge. Hvert stykke stof er skåret med en præcision på +/- 1 mm, og hvert stykke stof har sin helt specifikke plads i soveposen, som derfor ikke kan samles med en eneste fejl. De 80 stykker stof er så samlet med en indvendig syning, og det betyder fx, at dér, hvor kammervæggene er syet fast, så er selve fastsyningen også lavet med en indvendig syning, hvor et ekstra stykke af stoffet i inder- og yderpose foldes ind, hvorefter kammervæggen monteres i selve foldningerne, og efter montering foldes stoffet atter ud. Set udefra bliver syningen hermed mindre synlig, men indefra bliver kammervæggen fastgjort ved at sy igennem to stykker stof i én foldning. Hver foldning har en bredde på 5 mm, så ved hver syning er det en foldning af 1 cm. stof. Dette betyder, at der bruges en del stof, som både hæver omkostningerne og i mindre omfang vægten på soveposen, men konstruktionen bliver uhyre solid! Med udgangspunkt i den mere eller mindre ovale menneskeform er faconen på kammervæggene i princippet en aflang oval, nemlig bredere i overkroppen og smallere og mere cylindrisk i benenden, og soveposerne fra Valandré tilgodeser det identiske volumenprincip: Overkropsdelen er en overstørrelse med ekstra cylindervolumen, som forholdsvis er helt identisk i benenden, hvor soveposen fra hoften snævrer ind til en mindre cylinderform i benenden. Og der er ingen snyd i konstruktionen for at holde soveposens vægt nede, for soveposen er - i modsætning til andre letvægtsposer - rummelig nok til, at man kan komme ind og ud af den med alt sit tøj på. Og naturligvis skal denne ekstra volumen i soveposen ses i forhold til den samlede vægt, som kunne have været en bid lavere, hvis soveposen var mere kropsnær. Men de kropsnære soveposer er uduelige til det mere ekstreme brug!Og nu tager vi lige et skridt op ad den tekniske trappe, for alle disse vertikalt placerede og anatomisk velformede kammervægge er opdelt og nøje udformet, så de passer i henholdsvis soveposens underdel og overdel. Og kigger man ned igennem alle disse håndskårede kamre, så er højden variabel. Altså omkring den del af kroppen, hvor der er brug for maksimal isolation, så er kammerhøjden fx 8 cm, hvorimod højden på kammervæggen i benenden formindskes til fx 7 cm. Begge mål afhængigt af soveposemodellen, forstås.Endvidere er soveposerne sidedelt, hvilket betyder, at der på den modsatte side af lynlåsen løber en kammervæg ned gennem hele soveposen, som adskiller over og underkamre.Selve fodenden er - set fra neden og udefra når posen ligger på gulvet - en omvendt sidevinklet trapez, som set fra siden er lagt ned i en 45 graders vinkel. Og her er det værd at bemærke, at undersiden af den yderste del af fodenden er udstyret med ét kammersystem, medens oversiden har to kamre. Denne kammerdeling er lavet med kammervægge, der i den øverste del er lagt ned i en 45 graders vinkel, medens de nederste kamre er konstrueret med vertikale 90 graders kammervægge.Selve den justerbare hals- eller skulderkrave, som effektivt holder den varme luft nede i soveposen, er bygget ind i soveposen på samme måde som en skillevæg i en ubåd, og det medfører, at når kraven lukkes til omkring halsen, så bibeholder både sovepose og kammersystem sin form. Modsat er det på mange andre soveposer, hvor halskraven vil ændre soveposen form, når kraven strammes til.Så INGEN steder er der altså gået på kompromis med hverken teknik, præcision eller forarbejdningskvalitet!Materialerne til både inderposen og yderposen er de bedste, der overhovedet kan opdrives og stammer fra japanske Asahi KASEI. For holdningen er klar: I soveposer af denne type er pris ikke vigtigere end kvalitet og styrke!Asahi KASEI er grundlæggende en japansk kemigigant med omkring 80.000 medarbejdere, lidt i stil med amerikanske DuPont, og Asahi KASEI producerer - som én af de få i verden - en nylontråd baseret på et kemisk molekyle, der er anderledes en det klassiske nylonmolekyle.Inderposen er af en silkeblød NYLON 6-kvalitet med meget fine fugttransporterende egenskaber og et virkelig lækkert touch, medens yderposen er af en stærkere NYLON 6.6.Denne særlige nylon tråd - der altså bliver brugt til yderposerne - er en tråd, der er omtrent 20% stærkere end den traditionelle nylontråd, ligesom den er mere resistent overfor UV-strålingen. Og så har den en smeltepunktstemperatur, der ligger over en klassisk nylontråd.Denne NYLON 6.6 bliver forarbejdet på forskellige fabrikker, som væver og behandler det endelige stof. Dette materiale bliver brugt til bl.a. airbags, faldskærme og ekspeditionstelte, og Valandré er givetvis den eneste fabrikant i verden, som forarbejder en NYLON 6.6 til deres ekspeditionssoveposer.Selve vævningen af stoffet foregår ved, at disse NYLON 6.6 tråde bliver installeret i en vævningsmaskine, der væver det endelige mini rip-stop materiale. Disse maskiner skal være meget veljusterede, således selve trådspændingen er identisk hele vejen igennem. Og sprænger en tråd, så standser maskinen og operatøren må herefter samle tråden og køre den tilbage ind i vævemaskinen. Når så stofrullen er vævet, så bliver hele rullen visuelt kontrolleret af en operatør, der kører stoffet ned foran en lysskærm, for så at markere dér, hvor der er eventuelle brud på tråden. Dette gør, at Valandré i selve skæringsprocessen kan skære disse uensartede stofdele bort, og i forhold til de velkendte Pertex® -ruller fra England, så er antallet af sprængninger i stoffet langt færre på de japanske maskiner.Det færdigvævede stof gennemgår til sidst en kalandrering, hvor stoffet bliver kørt gennem to tunge tryktromler, hvor overtromlen har normal temperatur og hvor undertromlen er varmet op til stoffets smeltepunktstemperatur. Selve gennemkørselshastigheden er yderst vigtig at kontrollere for at kunne starte smeltningsprocessen i underdelen af stoffet. Denne fibersmeltning tætner stoffet og får stoffet til at skinne, ligesom det medfører at stoffet bliver helt duntæt, meget vandresistent og meget vindtæt.Efter indfarvning bliver stoffets overfladebehandlet med et kemisk produkt, som gør ydersiden af stoffet ekstra vandafvisende, og denne efterbehandling kan tage 20 gange vask uden den mindste indflydelse på den vandafvisende effekt.Materialerne fra Asahi KASEI er altså créme de la créme, når det kommer til nylontekstiler, så i modsætning til stofferne fra Taiwan og Kina er det ikke et billigt stof og leveringstiden er ganske lang.Hvad dunfyldet angår, så er både Thor Neo og Odin Neo fyldt med eksklusive og fedtholdige dun fra den grå gås fra Toulouse. Blandingsforholdet er helt oppe på 95/5, dvs. minimum 95% dun og højest 5% fine små fjer. Fyldkraften eller bæreevnen er på minimum 800+ cuin iht. til EU-standarden, som er en kende hårdere end den amerikanske(800+ cuin EU = 850+ cuin US). Valandré har brugt denne dunkvalitet i deres ekspeditionsudstyr siden opstarten i 1980, og de er kendt og anerkendt for deres udstyr, som holder hvad de lover! Da hvert af dunkamrene bliver håndfyldt kammer efter kammer, så er der en permanent og automatisk kvalitetskontrol af hver enkelt sovepose. Når hvert et kammer er fyldt med dun, så bliver totalvægten af soveposen kontrolleret for at være 100% sikker på, at alt er i orden.Når det kommer til dunfyldets bæreevne (populært kaldet fill power), er der mange forskellige parametre, som bestemmer denne fyldkraft. Først og fremmest defineres kvaliteten af den pågældende ande- eller gåseart, men også dens opdrætsforhold er vigtig i den sammenhæng. Og så spiller gåsens alder tillige en væsentlig rolle, da vi skal huske på, at en gås er en trækfugl. Fra det tidspunkt, hvor gæslingen kommer ud af ægget, så skal den meget hurtigt vokse op og være klar til at kunne følge resten af flokken på den næste lange rejse. Så energidepoterne skal hurtigt fyldes op, så gæslingen kan vokse sig stor og klar til de lange flyvninger, som venter ganske få måneder efter, at gæslingen kommer ud af ægget.I opvæksten går gæslingen gennem flere faser, hvor den fælder de forskellige fjer og dun. I begyndelsen er gæslingen gul og med små filamenter, og efter fire fældninger er gæslingen klar til sin første lange rejse. Migrationen er én lang strækning, som flyves non-stop. Gåseflokken mellemlander ikke, men flyver meget lange strækninger og til tider meget højt, og gennemsnitligt flyver flokken med 80 km/t, så både fjer og dun skal være i god tilstand.Dersom vaske- og sterilisationsprocessen bliver foretaget under den rette temperatur og med de ordentlige vaskemidler, så behøver dunene fra denne type gås ikke at blive hydrofobisk efterbehandlet eller imprægneret. For én af det vigtigste ting ved denne dunkvalitet fra den fede grå gås er, at dunene har et meget højt naturligt indhold af lanolinolie, hvilket betyder, at dunene afviser fugten og vanddråber på samme måde som en islandsk eller færøsk uldsweater. Så de naturlige vandafvisende egenskaber i top, ligesom tørretiden for de fugtige dun er meget kort. For før eller siden vil dunene blive fugtige, enten pga. vand udefra eller fra den fugt fra kroppen, som over tid vil akkumuleres i dunene. Man kan godt komprimere dunsoveposen når den er fugtig, men hovedreglen er så at få den ud og få den tørret så hurtigt som muligt, så dunene ikke mister deres oprindelige form.Dunene tager ikke skade af at blive komprimeret i kortere perioder, men når soveposen skal opbevares i længere tid mellem turene, så skal den opbevares i den medfølgende opbevaringspose, der giver dunfyldet luft og plads.Med tiden vil der uvægerligt komme noget kropssved ind i dunfyldet og dunene vil begynde at klaske sammen, hvormed soveposen mister sin maksimale fyldkraft. Dette afhænger naturligvis af, hvor ofte og hvor intensivt soveposen bruges, men det vil ske før eller siden. Man kan selv prøve at vaske soveposen med en skånsom og lanolinholdig uldsæbe og så lave sine egne erfaringer omkring hvordan man tørrer en stor dunsovepose. For det er ikke nemt! Som et bedre alternativ anbefaler vi, at man sender soveposen ned til fabrikken i Frankrig, som så vasker den og giver den en gennemgående kontrol, for selvfølgelig tilbyder Valandré både reparations- og vaskeservice. Denne service er ikke gratis, men den gælder til gengæld hele soveposens levetid! Som ovenstående giver et indtryk af, så er Valandrés soveposer altså bare noget ud over det sædvanlige, og de er derfor også relativt kostbare. Der er tænkt over hver eneste og mindste detalje og intet er overladt til tilfældighederne. Det er soveposer, der vanskeligt lader sig beskrive - de skal simpelthen opleves!Vi har med denne beskrivelse givetvis fyldt dit hoved med ord og begreber, som kan virke abstrakte og svære at forstå, men har du først prøvet at ligge i en sovepose fra Valandré, så vil du sande, at der ikke findes en sovepose i hele verden, der giver tilnærmelsesvis samme komfortfølelse.Valandré laver simpelthen bare markedets mest gennemførte dunsoveposer!
Læs mere
Læs mindre
Bestil i dag - leveret i morgen!
Julegaver byttes til 31. januar 2025
Flere leveringsmuligheder!
Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål.Mandag - torsdag 8:00 - 17:30Fredag 8:00 - 18:00Lørdag 10:00 - 15:00Søndag 11:00 - 15:00Tlf. 63 12 37 37
Kontakt os påinfo@friluftslageret.dk
Administration & centrallagerFriluftslageret ApSCVR: 27 27 33 78Hans Egedes Vej 11 | 5210 Odense NVButikkerLæssøegade 12 | 5000 Odense CSct. Anne Plads 2-4 | 5000 Odense C
Følg Friluftslageret på de sociale medier
Prismatch
Hurtig levering
Udvidet returret
e-mærket